finn ett fel

numera finns det en SPIS i våran lägenhet, affären var snabb och 900 kronor senare har vi ett komplett kök, 8 månader senare.... high five.

rapport

just nu spelar vi "vem vill blir milljonär". sanna o rille fuskar inte alls, skulle vi vara med skulle vi vara miljonärer för länge sen. kanske inte sanna på sitt uttal, men annars så.
annars då... vi får en spis på torsdag med UGN. halleluja!

HEJ BLOGGEN

ni har tydligen lämnat oss så jag tänkte göra ett tappert försök att få er tillbaka, eller iaf berätta vad vi pysslat med under dom här tysta veckorna.

fast om sanningen ska fram vi inte gjort så mkt. vårat toppenglada humör har tagits ifrån oss, men vi hoppas att det snart ska komma tillbaka. det är skönt att vara odödliga men jävligt oskönt när nån sätter stopp för det.

vi jobbar på, lägger inte så många händer på lägenheten och väntar mest på att lönen ska komma.

jag har dragit på mig magsjuka/ätit nåt konstigt? så jag har varit hemma två dagar. det är tråkigt. nu försöker jag tvätta men efterso våran maskin är trasig måste man springa in o kolla så den inte svämmar över var fjärde minut.

på måndag börjar jag plugga utvecklingspsykologi på distans, jag o jossan ska äntligen ses (i göteborg) och jag och johan ska till PARIS över påsken. det blir nog bra det här ändå.

/LISA

the end of semestern

dag 5,6 och 7 i shanghai tar vi med oss i graven... eller så orkar vi bara inte skiva om dom. dom bestod iaf av mer shopping och en massa annat kul.

när vi kom hem torsdagnatt var vi så trötta så vi mådde illa och var så yra att vi helst ville ramla okull o sen ligga kvar där. så vi hoppade jobbet på fredagen och sov, packade upp och städade lite. resan har varit helt underbart bra. och det är mest tack vare det finfina sällskapet. sanna är väldigt väldigt bra.

hela helgen har jag spenderat hos johan :) idag när jag kom hem hade rille flyttat in, VÄLKOMMEN! och ikväll kommer johan o jonas och bor här i två nätter. det blir fullt hus dom kommande dagarna.

imorgon är det tillbaka till jobbet igen, det känns okej.

LISA

"in sweden on merry christmas, you sing"

.. det förklarade en kines för oss idag, han hade sett det på tv. sen förklarade han också att på nyår i shanghai sitter man framför tvn och "you know, eat fruit"

idag var vi ute från hotellet redan kvar över tio men så värst pigga var vi inte. först tog vi en taxi till yu garden. det var en harmonisk upplevelse, ett skönt sätt att komma ifrån all hets och stress i den här staden med 17 miljoner människor. efter det gick vi i gamla stan och fyndade. följde även med två kineser hem, men det var inget fejk som föll oss i smaken idag. bortsett från en klocka som sanna ville ha för en hundring, men det gick dom inte med på.

nanjing road stod näst på schemat, vi skulle leta på en marknad som senare visade sig var stängd. där åkte vi ett litet sightseing tåg på denna 700-husnummer långa gata. det kostade oss två kronor.
från den gatan provade vi oss på att sitta bak på en mopedtaxi, skitkul, om du inte tycker det spelar nån roll om du kommer fram död eller levande. museet vi skulle på var stängt fick vi förklarat för oss av en tjej från hong kong som vi smygmyste lite med. vi utbytte tips och sevärdheter med varandra och efter det satte vi kurs mot science and technology museeum (tom tits). där hade vi ca en timme på oss innan dom stängde. vi sprang igenom tre våningar men vi hann prova på det mesta.

men tro inte att vi gav oss för idag utan vidare till hamnen för att åka båt längst floden som delar shangahi i två. där fick vi se shanghais världsomtalade skyline. HÄFTIGT!

nu är klockan nästan 22.00 och vi har varit igång i 12 timmar. det är lov att vara trött.

båtturen får fem av fem toasts, kanonkul!

plada, lolex och bleitling

dag nummer två vaknade vi klockan ett och var fortfarande trötta. det blev ingen frukost den dagen då jetlagen tittade fram. efter en stunds uppvaknande tog vi en taxi till huaihui lu. där försökte vi hitta en marknad som vi läst mycket om. men den hade tydligen stängt fick vi veta genom kroppsspråk av en gamal kines. men "my house open" sa han. så vi hängde med!

han tog oss till sitt hus som bestod av hundratals kopior. det var klockor, skjortor, väskor och annat krams. och ungefär 5-6 expiditer i varje litet rum. efter det huset fanns det ett femtiotal andra att gå till och i alla hus gäller samma sak, att pruta ner till de mest skamligaste priserna. vilket vi inte förstod från början, men vi har blivit bättre.
vi shoppade även på det fem våningar höga barbiehuset, ett hus med massa barbiedockor som inredning, allt i rosa! efter det var vi totalt utmattade ocg tog taxi hem och beställde upp mat på rummet.

idag gick vi upp och åt frukost på hotellet och gjorde oss iordning så vi var ute i rimlig tid och tog en taxi till financial world tower, världens högsta hotell. lite av en turistfälla men otroligt givande. massa köer till hissarna som tog oss 480 meter upp i luften.

efter det tänkte vi bättra på våra prutkunskaper lite. vi kom inte  långt på våran väg dit fören vi fick en "personlig guide" som visade oss till fejkharem. alla drar i oss och vill att vi ska köpa just deras väska, men vi är hårda. vi kan ju det här nu. här spenderade vi hela dagen. på väg ut var det en gubbe som veeerkligen ville sälja till oss. han följde efter oss en bra bit och till slut skulle vi få 8 klockor för 100 spänn (omega och rolex). men vi avböjde vänligt men bestämt.

vi börjar även känna oss säkrare på våran kinesiska, idag har vi haft vårat första samtal på enbart kinensiska. det lät ungefär såhär:
- ni hao
- qing?
- zhongxing lu
- zhongxing lu, zhabei?
- si(vi hade inget bra ja-svar så det fick bli på spanska),xiexie

nu ska vi ta båten på huang pu floden och se på shanghais otrooooooligt häftiga skyline.